Tuesday, July 14, 2009

UMNO dan Rasuah

Umno dan rasuah berpisah tiada. Mereka yang di sabitkan kesalahan rasuah oleh lembaga disiplin UMNO sendiri masih menjadi Ketua Pemuda, masih menjadi Ketua Menteri dan masih memegang jawatan-jawatan penting berkaitan rakyat dan kepentingan negara. Ertinya kepentingan negara sekarang di kendalikan oleh perasuah.

Perdana Menteri DS Najib ketika masih lagi menjadi Timbalan PM dahulu pernah di tuduh terlibat rasuah membeli persenjataan bagi Kementerian Pertahanan. Sehingga sekarang masih belum di bersihkan lagi melalui badan yang beroutoriti seperti Mahkamah dan Tribunal yang di percayai.

Isu penggelapan kes pembunuhan Altantuya masih di perkatakan. Yang di hukum ialah orang yang melaksanakan arahan untuk membunuh. Sedangkan orang yang mengarah masih bebas menguasai Kerajaan.

Sehingga sekarang pun DS Najib masih belum di bersihkan daripada persepsi terlibat dengan pembunuhan itu. Ia adalah persepsi rakyat. Puncanya adalah mereka yang di bicarakan dan di tuduh membunuh dalam kes ini adalah orang yang mempunyai hubungan secara langsung dengan PM yang ketika itu TPM. Bukan sebarangan orang boleh menggunakan senjata yang di gunakan untuk meletupkan model Monggolia itu di samping beberapa kaitan yang sangat munasabah untuk rakyat beranggapan sebegitu rupa.

Itu adalah persepsi rakyat keseluruhannya. Termasuk orang UMNO sendiripun mempunyai persepsi begitu. Tinggal lagi orang UMNO ini tidak begitu peduli sangat tentang Jenayah yang di lakukan oleh pemimpin mereka. Samada pemimpin mereka perasuah ke, pembunuh ke atau apa sahaja pun, bagi mereka asalkan periuk nasi tak terjejas, apatah lagi menambahkan lagi punca rezeki bagi mereka, pemimpin tersebut tetap di sokong dan dipilih.

Bahkan mereka berbangga berketuakan seorang yang gedebe dan berani melakukan apa sahaja untuk mengekalkan kuasa. Tidak seperti pemimpin PAS yang sentiasa berjaga-jaga bahkan takut untuk bertindak pada perkara yang bercanggah dengan tatasusila dan agama itu sendiri.

Yang terbaru Timbalan Perdana Menteri, Muhyidin Yasin cuba merasuah penundi Manik Urai dengan janji membina jambatan jika UMNO menang PRK yang di adakan hari ni. Di samping janji itu semua orang tahu betapa banyaknya wang yang di gunakan UMNO setiap kali pilihanraya samada kecil mahupun PR umum.

Malam nanti kita akan tahu samada rakyat di MU sanggup menelan rasuah yang cuba di sogokkan ke mulut mereka atau pengundi MU sedar dan faham bahawa janji itu adalah sogokan rasuah dan perlu di tolak kerana rasuah bercanggah dengan agama yang menjadi antara punca terbesar kemunduran dan keruntuhan satu-satu tamadun.

No comments:

Followers