Saturday, July 4, 2009

Jagalah Islam

"Jagalah Islam untuk diri kita, untuk keluarga kita, untuk masyarakat kita, untuk negara kita dan untuk ummat kita seluruhnya. Kerana hanya dengan jaga Islam kita akan selamat. Untuk diri sendiri dan keluarga, kita boleh jaga sendiri, bagaimana nak jaga Islam untuk masyarakat dan negara? Kenalah pilih pemimpin yang boleh jaga Islam. Kalau pilih pemimpin yang tidak kenal dan tidak beramal ikut Islam, bagaimana boleh dia nak jaga Islam dalam masyarakat dan negara?

Kita jangan berasa kecil, kita adalah satu ummat yang besar. Sembahyang kita di sini, sama dengan sembahyang saudara kita ummat Islam di Mekah, di Afrika, di Amerika, di China bahkan di seluruh dunia. Begitu juga dengan amal ibadat yang lain. Jangan merasa lemah dan hina dengan berpegang pada Islam... "

Itu adalah antara petikan dan intipati khutbah jumaat di masjid yang saya hadiri semalam yang di sampaikan oleh seorang khatib yang boleh di kategorikan tua tetapi mampu berkhutbah, bukannya membaca khutbah. Jarang Imam tua dapat berkhutbah seperti itu walaupun dengan patah-patah perkataan yang lambat keluar tetapi agak mengesankan.....

No comments:

Followers