Thursday, November 27, 2014

20 Rumah yang Tidak Dimasuki Malaikat

20 rumah tidak dimasuki malaikat
Dalam sejumlah hadits, Rasulullah mensabdakan adanya rumah-rumah tertentu yang tidak dimasuki Malaikat. Tentu maksudnya adalah malaikat rahmat. Sedangkan malaikat maut, ia bisa masuk rumah dan gedung apapun, tanpa bisa dicegah.

Rumah-rumah bagaimana yang tidak dimasuki oleh Malaikat rahmat? Mari kita simak hadits-haditsnya berikut ini:

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلَا صُورَةُ تَمَاثِيلَ
Aku (Abu Thalhah) mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing dan (atau) gambar patung”. (HR. Bukhari)

عَنْ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلَا صُورَةٌ
Dari Abu Thalhah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda: “Sesungguhnya malaikat tidak akan memasuki rumah yang di dalamnya ada anjing dan gambar.” (HR. Muslim)

عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمَلَائِكَةُ لَا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ صُورَةٌ وَلَا كَلْبٌ وَلَا جُنُبٌ
Dari Ali bin Abu Thalib dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda: “Malaikat tidak masuk rumah yang padanya terdapat gambar dan anjing serta orang yang junub.” (HR. An Nasa’i, dishahihkan Al Albani)

عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلَا صُورَةٌ
Dari Ali bin Abu Thalib dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya terdapat anjing dan gambar.” (HR. Ibnu Majah, dishahihkan Al Albani)

Jadi, menurut hadits-hadits di atas, ada sejumlah rumah yang tidak dimasuki oleh malaikat yaitu:
1. Rumah yang di dalamnya terdapat gambar/lukisan makhluk bernyawa
2. Rumah yang di dalamnya ada anjing. Menurut Imam Qurtubi, para ulama berbeda pendapat mengenai sebabnya, diantaranya karena anjing itu najis.
3. Rumah yang penghuninya junub. Maksudnya, membiasakan diri tidak mandi/bersuci dari junub.
4. Rumah yang di dalamnya ada patung.

Selain 4 rumah tersebut, Abu Hudzaifah Ibrahim bin Muhammad dalam buku Rumah yang Tidak Dimasuki oleh Malaikat menambahkan 16 rumah lainnya yang tidak dimasuki Malaikat sebagai berikut:

1. Rumah orang yang memutuskan silaturahim,
2. Rumah orang yang durhaka kepada kedua orang tuanya
3. Rumah orang yang memakan harta anak yatim,
4. Rumah orang yang memakan riba.,
5. Rumah yang di dalamnya tidak disebutkan Asma Allah,
6. Rumah yang tidak ada shalawat di dalamnya dan lebih mementingkan hawa nafsu,
7. Rumah yang di dalamnya banyak caci maki dan laknat,
8. Rumah yang di dalamnya ada alunan lagu selain dzikir,
9. Rumah yang di dalamnya ada lonceng,
10. Rumah yang digunakan minum khamr,
11. Rumah yang ditempati perjudian dan sajian berhala ,
12. Rumah yang di dalamnya ada syirik dan mantera-mantera,
13. Rumah yang di dalamnya ada bau tidak sedap atau penghuni laki-lakinya melumuri tubuh dengan kunyit,
14. Rumah yang penghuninya hidup boros,
15. Rumah yang penghuninya terus menerus melakukan kedurhakaan,
16. Rumah yang digunakan untuk kekejian, atau dosa besar.

Semoga kita dapat mengelola rumah kita sehingga tidak termasuk dalam 20 rumah tersebut. Dan semoga Malaikat rahmat suka masuk ke rumah kita untuk menyampaikan rahmat Allah kepada kita dan keluarga. [Keluargacinta.com - BedaMedia Grup]

Saturday, November 1, 2014

SIKAYA YANG ‘DIMISKINKAN’ OLEH HARTANYA

Sumber: http://genta-rasa.com/2013/08/27/sikaya-yang-dimiskinkan-oleh-hartanya/#more-2630

Percaya tidak, acap kali apabila harta bertambah, kita  seolah-olah rasa bertambah ‘miskin’. Apabila mendapat bonus atau naik gaji misalnya, tiba-tiba semakin banyak yang kita inginkan. Kita merancang untuk membeli kereta baru, menukar perabot baru dan lain-lain. Keinginan kita menjadi semakin besar dan  bertambah.

Akhirnya duit yang bertambah menjadi susut akibat keinginan yang meningkat. Sungguhnya, orang yang miskin, bukan kerana kekurangan harta tetapi mereka yang banyak keinginan! Itulah akibatnya apabila bukan iman yang mengendalikan hidup kita.

Diri kita akan hilang kendali seumpama kereta hilang brek dan tiada kawalan. Kita masih mencari dan terus mencari kemewahan dunia sedangkan usia sebenar semakin singkat dan pertemuan kita dengan Allah semakin dekat. Hati kita tidak pernah kita gilap sebab kita masih ghairah memburu harta yang tidak ada kesudahan dan penghujungnya. Tidak salah memburu harta… burulah. Namun ingat, itu cuba alat, bukan matlamat.

Berhati-hatilah menjaga hati. Jangan pemburuan yang dahsyat itu sampai menjejaskan kesihatan hati kita. Jika dapat, bersyukur. Jika gagal, bersabar. Jangan sekali-kali, apabila harta bertambah, kita jadi semakin kufur dan takabbur. Jangan juga apabila gagal memilikinya, kita rasa putus asa dan kecewa. Sungguh, kufur, takabbur, putus asa dan kecewa itulah parasit yang akan menghilangkan ketenangan di dunia dan akhirat.

Dalam pengalaman hidup kita tentu pernah melihat penghuni rumah besar tetapi hatinya sempit. Air mukanya muram, mudah marah dan pantang terusik… mudah marah dan melenting. Apabila kita bertamu di rumah, layanannya layu dan kemesraan dibuat-buat. Dia sentiasa memonopoli perbualan. Makan dan minum yang dihidangkan, bukan dari hatinya. Semuanya kaku oleh basa-basi yang dicorakkan adat dan kebiasaan semat-mata. Ironinya, sikaya kehilangan ‘sentuhan kemanusiaan’  di rumahnya yang lapang, akibat jiwanya yang  terhimpit. Namun, lihat  betapa ada simiskin yang begitu ceria melayan kita. Rumahnya sempit tetapi ahli keluarganya mempunyai hati yang lapang. Dengan penuh senyuman, kemesraan dan kasih sayang yang sudah serasi dengan jiwanya itulah dia melayan kita. Dia tidak mengajak orang kagum dengan rumah besar yang tidak dimilikinya, tetapi sebaliknya dia ‘membesarkan’ jiwa   dan hati tetamu yang sedang diraikannya. Di rumah yang kecil, terasa luas apabila penghuninya punya ketenangan.

Jiwa kita akan disapa ketenangan oleh tuan rumah yang punya ketenangan. Dia mungkin tidak punya harta, tetapi kaya ilmu dan akhlak. Sikapnya yang sangat suka memberi menyebabkan kita terhibur. Dia memberi senyuman, nasihat, doa dan kata-kata yang mesra. Sungguh, yang baik akan sentiasa kelihatan cantik!

Betapa kita pernah mendengar keluhan, dulu tangan-tangan sering berjabat salam, solat berjemaah dan zikrullah sentiasa bergetar di dalam rumah yang sederhana tetapi apabila rumah bertambah luas, harta bertambah, perabot sudah bertukar dengan yang mahal-mahal… solat jemaah, bacaan Al Quran dan jabat salam yang dulunya menjadi basahan, kini sudah semakin kurang kedengaran dan segala-galanya menjadi semakin tawar dan longgar. Benarlah sabda Nabi Muhammad SAW bahaya kaya hati alah kaya sebenar, bukan kaya harta.

Orang yang memiliki hati yang begitu, cukup dengan yang sedikit, pemurah dengan yang banyak. Para sahabat Rasulullah ada yang dipuji kemurahan hatinya walaupun miskin hartanya. Sehingga apabila tetamu datang, dikecilkan cahaya lampu rumahnya agar tetamu dapat makan dengan secukupnya sedangkan dia dan ahli keluarga pura-pura sama memakan makanan yang sedikit itu di dalam cahaya yang samar-samar. Sebaliknya sikaya yang kaya harta tetapi miskin jiwa itu sentiasa rasa tidak puas sehingga tega menindas.

Hartanya sudah lebih dari cukup, tetapi dia terus memeras keringat orang lain untuk menjadi lebih kaya. Jika dia memberi, dia memberi dengan muslihat untuk mendapat lebih banyak. Kalau dulu dia punya masa untuk sahabat dan saudara, tetapi kini dia diburu kesibukan yang tidak sudah-sudah… Dulu harta yang cukup, sekarang hartanya tidak cukup-cukup. Tanpa sedar, sikaya yang sedemikian sedang menyusuri jalan Qarun. Jika Qarun ditenggelamkan dalam Laut Mati… tetapi pengikut-pengikut Qarun akan ditenggelamkan dalam hati yang mati.

Hati yang mati sentiasa diburu kesedihan dan ketakutan. Sedih kerana ditinggalkan saudara, sahabat malah oleh anak-anak dan isteri sendiri. Apa tidaknya, siapa yang suka berdamping dengan orang yang sentiasa sibuk, fikirannya sentiasa di tempat lain dan jiwanya yang sentiasa bimbang dan gelisah? Dunia moden menamakan mereka orang yang produktif, tetapi hakikatnya mereka orang yang sakit! Sungguh, alangkah azabnya punya hati yang sedemikian. Hati yang hilang rasa ingin membantu orang lain, hati yang sukar untuk empati kepada kesusahan orang sekeliling, hati yang sudah hilang nikmat persaudaraan dan persahabatan.

Orang yang cuba menukar kualiti jiwa dengan kuantiti harta pasti menderita. Dari Anas bin Malik r.a diriwayatkan Rasulullah SAW pernah bersabda:” Anak Adam yang telah pikun (nyanyuk) dan masih menginginkan dua hal; menginginkan harta dan menginginkan panjang usia.” (riwayat Muslim).
Lihat diri kita dan lihat manusia di sekeliling kita… betapa ramai sahabat, saudara, pemimpin, ahli agama dan ahli keluarga malah diri kita sendiri yang telah berubah apabila harta dan wang semakin bertambah. Marilah kita ingatkan kepada mereka dan kita yang sudah lupa, keinginan terhadap harta adalah dahaga yang tidak pernah sirna!

Tuesday, September 9, 2014

PENIPU YANG TERTIPU

Sumber : Blog Anak Sengat

PasMa di tubuhkan. Khabarnya sebagai alternatif kepada PAS yang di katakan nak keluar PR. TG Presiden dan Majlis Syuro dijadikan sasaran sebagai golongan yang bertanggungjawab nak bawak keluar PAS dari PR. Aku pun tak tau nak kata apa puak ni... Tapi teori yang depa pakai adalah teori komunis... ulang penipuan agar ia di percayai betul.


Aku teringat dalam satu ceramah Almarhum Ustaz Fadzil Nor dulu cerita tentang perangai umNO. Dia kata umNO ni menipu sampai depa yang percaya cerita tipu depa sendiri. Almarhum Ustaz Fadzil Nor bawa satu cerita. Dia kata ada seorang pemuda kampung yang nak menipu orang kampung. Diciptanya cerita ada orang nak bagi duit kat Masjid selepas solat jumaat. Cerita itu tersebar ke seluruh kampung . Hari jumaat tu penuh orang di masjid. Pemuda yang mencipta cerita tipu itu pun lalu di masjid. Dia tengok ramai orang di masjid... bila di tanya semua orang kata nak ambik duit. Pemuda itupun akhirnya berbaris sama. Dia pun dah mula percaya ada orang nak bagi duit sebab tengok ramai orang di Masjid... gitu le ceritanya...

Yang jaja cerita PAS nak bersatu dengan umNO ni sejak dulu ialah manusia bernama khalid samad, Dr Zul, Hanifa Myden dan beberapa balaci penulis blog mereka. Dulu mereka jaja cerita UG sampai orang yang tak paham apa itu UG pun percaya UG tu nak kawin dengan umNO. Kononnya nak ambik jawatan MB Selangor. Kini isu Menteri Besar Selangor sekali lagi di jaja. Ia bermula dengan kerja gila PKR yang sanggup hilang Selangor untuk memastikan Azizah isteri Penasihat Umum PKR jadi Mb. Lalu di jaja sesiapa yang tak mahu angkat Azizah jadi MB itu nak kawin dengan umNO.

Pemimpin PAS yang hatinya bersama Anwar pun turut mendendangkan benda yang sama. Penulis balaci yang bencikan TGHH dan MSU pun mula la menyambung cerita tak soheh yang di jual oleh The Malaysian Insider TMI. TMI dah jadi sumber berita untuk pecah belahkan PAS dan memfitnah pimpinan Ulama PAS. Terkini TMI bawa berita kononnya Dr Khairudin Attakiri dedahkan PAS gagal bersama umNO kerana dua ADUN melompat. Ianya fitnah semata mata. Sapa yang baca tulisan itu dan memahami mana berita dan mana ulasan dan fitnah pemberita tentunya takkan menonjolkan kebodohan mereka melainkan sememangnya hati mereka busuk..

Husam Musa yang juga Naib Presiden PAS pun turut sama memainkan berita ini. Tulisan meleret Husam  yang di siarkan baru baru ni hanya membawa maksud dan beberapa tujuan yang mudah di fahami. Selain nak Bagi tahu TG presiden tak de kuasa sebab PAS bukan parti angguk macam umNO, dia  juga nak bagi tau ada agenda sulit nak bersatu dengan umNO. Dalam masa sama dia dah buat keputusan bahawa dua ADUN lompat itu tak perlu di kenakan tindakan.. secara halus..... di sampin beberapa agenda yang tak minat aku nak tulis.

Apa yang sangat pelik ialah , yang di tuduh tak pernah pun walau sekali menyatakan atau menunjukkan nak bersatu dengan umNO, sebaliknya golongan inilah yang bersungguh sangat kata ada yang nak bersama umNO. Nak kata mimpi, mata celik , nak kata gila,... macam ada... gila kuasa... karan projek Kn seakan ada bunyi nafas nya...

Penubuhan PasMa ini seakan menjelmakan TEORI (baca sini) yang aku tulis sebelum ini. ia bukan teori khayalan, tapi hasil maklumat yang aku kumpul dan buat kesimpulan. Ia sedikit tersasar kerana di lihat kumpulan ini terdesak nak PAS keluar dari PR. kini seakan cuba menyingkirkan PAS lebih awal dan tubuhkan parti baru. seakan mereka dah tak mampu tunggu lebih lama... Mungkin benar tulisan veteran politik yang juga bekas pemimpin PAS dan kolumnis Harakah dan Watan ... Tn Hj Subki Latif.. bimbang Anwar menjadi almarhum sebelum merasa jadi Perdana Menteri.

Kepala perancang kerja jahat kepada PAS ini dikatakan  adalah seorang Pakar Strategi dari parti yang di jiwai oleh kelompok yang duduk dalam Pas ini. Mereka menyerang Tg Presiden  dan Syuro kerana  keduanya adalah benteng terakhir pertahana PAS dari kelompok yang ingin merubah wajah dan ruh perjuangan islam Pas. Mereka sanggup menjaja fitnah ke serata alam... Hujahnya mudah... dari sumber dalaman...

Cukuplah fenomena Print Screen perbincangan PAS Pusat, Sumber dalaman itu terus bercerita yang wujud tanpa kefahaman sebenar dan cerita khayalan yang di reka untuk di percayai bersama. Sebagai muslim yang beriman, aku tetap berpegang dengan asas tabayyun setiap berita yang aku terima. Istilah sumber dalaman adalah contoh munafiq yang tak wajar di terima oleh pejuang Islam.  Golongan itu adalah hero bacul dan pelacur politik yang sanggup mereka cipta apa sahaja bagi memenangkan tujuan mereka.

Nampak sangat golongan ini semakin sawan sejak Tg Presiden di tabalkan sebagai pembantu Qardhawi bersama dua ulama dunia yang di akui hebat. Serangan kepada TGHH bukan baru. Ia telah di lakukan berkali kali sehingga di wujudkan agenda langgar Hadi... oleh bloger gila yang hampir di penjara... semuanya tak menjadi... Seakan mereka yang menjadi pencatur selama ini dah mula berang dan mereka sendiri muncul menyerang Presiden sendiri. Penulis Banjingan yang diharapkan sudah tak boleh dipercayai... tuan dan perancangnya sedang muncul satu persatu... seakan lubuk yang sedang dikocak  airnya... ikan kecil yang pening dah lama muncul... kini segala isi perut dalamnya di muntahkan... masih ada seorang dua yang berpegang dengan akar di dasar lubuk... tapi dah goyang... ada yang terkeluar dalam gambar yang menjadi tanda tanya kehadirannya dalam majlis orang lain... boleh tengok dalam Face Book yang dah banyak tersebar.

Aku menanti untuk melihat siapa PasMa dan penggeraknya... Katanya hanya 100 orang dan akan bergerak untuk roadshow, pertamanya di Shah Alam... kenapa Shah Alam.. Biasanya mana mana road Show akan bermula di rumah kerana ada penaungnya... Panel pertamanya ialah Mujahid, Husam dan Ahmad Awang... kenapa mereka??? tajuknya Pas + umNO... tajuk yang wujud dalam hati mereka...(PKR kembali dalam pelukan umNO)... Yang ni aku ulas kemudian...

Aku tulis kali ni sekadar nak bagi tau apa yang aku tulis sebelum ini bukan khayalan.. tetapi apa yang aku terjemahkan dari kertas sulit mereka... Apa yang aku harap dari tulisan ini... agar pejuang PAS yang ikhlas dapat menilai apa yang sedang berlaku ialah memisahkan PAS dari pimpinan TGHH... ulama yang di sanjung dunia kini bersama kalangan ulama lain yang bersamanya serta pendokong dari kalangan bukan ulama yang ikhlas untuk perjuangan Islam... aku sangat yakin, pejuang yang ikhlas ini akan sedar dan tidak tertipu dengan kalangan pimpinan yang sudah berpeluk kawin dengan Anwar dan juak juaknya dalam senyap, walaupun selama ini PAS hanya berkawan dengan PKR dan DAP. 

Aku juga sangat yakin di kalangan ahli PKR yang sudah mula merasai nikmat perjuangan mula muak dengan kerakusan pemimpin mereka... semoga mereka di beri hidayah untuk menganti kalangan khianat yang sedang menyebarkan fitnah kepada TGHH dan pimpinan ulama dalam PAS kini... sebagaimana gurauan yang tidak kosong... Tukar je suka sama suka Khalid Samad dengan Khalid Ibrahim....

Followers