Tuesday, July 28, 2009

Kurang Jenayah ke 20 peratus?

Kenyataan PM DS Najib semalam nak mengurangkan jenayah jalanan kepada 20 peratus menjelang 2010 adalah sangat melucukan dari satu sudut. Tetapi dari sudut yang yang lain adalah gambaran sebalik kepada jenayah sebenar dalam negara kita.

Lucu kerana dah berapa kali retorik sedemikian di laungkan oleh pelbagai pihak dalam kerajaan. Polis, JPJ, Menteri, PM Dollah dan sekarang PM Najib. Hasilnya? Jenayah makin bertambah.

Gambaran sebenar daripada kenyataan tersebut adalah punca sebenar bertambahnya jenayah adalah rasuah. Pagi ini dalam radio IKIM.FM ketika membincangkan isu tersebut, seorang pemanggil menyatakan kalau nak benteras jenayah kena selesaikan dulu soal PATI atau pendatang tanpa izin. Katanya itulah punca jenayah. Mungkin betul kebanyakan jenayah di lakukan oleh PATI. Tetapi kalau di kaji lebih jauh bagaimana PATI boleh ada sebegitu ramai di negara kita? Tanyalah pihak keselamatan, Polis ke Kastam ke.... Jawapannya adalah RASUAH.
Rasuah adalah sinonim dengan kerajaan BN. Itulah intipati kepada ajaran BN kepada rakyat yang telah mendarah daging kepada seluruh sistem pemerintahan negara. Daripada pemberian RM10 kepada pengundi untuk menang pilihanraya umum sehinggalah pemberian jutaan ringgit untuk mendapatkan projek-projek kerajaan. Tidakkah kenyataan Najib semalampun adalah untuk memastikan CCTV dapat di pasarkan oleh tokeh-tokeh yang membiayai kemenangan mereka mengekalkan kuasa...? Itulah punca dan jenayah terbesar dalam negara kita....

No comments:

Followers