Monday, August 31, 2009

Agihan tidak adil : Pengerusi JKKK di minta letak jawatan - MB

KUALA TERENGGANU – Mana-mana Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di negeri ini yang tidak mampu menjalankan tugas untuk rakyat dengan baik dinasihatkan melepaskan jawatan.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said kesal apabila ada JKKK di beberapa tempat dikesan tidak mampu menjalankan tugas dengan baik kepada masyarakat sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk kepada Kerajaan Negeri.

Mengambil contoh pengagihan buah kurma sumbangan Kerajaan Negeri kepada seluruh orang Islam di Terengganu, Ahmad menjelaskan ada JKKK yang tidak menunaikan amanah itu dengan baik sebagaimana dimaklumkan kepada mereka sebelum ini.

“Seperti pengagihan kurma dan air zam-zam dibekalkan Kerajaan Negeri baru-baru ini untuk diagihkan kepada rakyat, ada JKKK tidak menjalankan tugas dengan sempurna kerana tidak mengagihkan mengikut arahan iaitu mengagihkan dari rumah ke rumah.

“Sebaliknya JKKK ini membawa kurma berkenaan ke masjid dan mengagihkan selepas solat Terawih menyebabkan ada rakyat tidak memperolehnya,” katanya kepada pemberita pada Majlis Berbuka Puasa Perdana Parlimen Kuala Nerus Bersama Menteri Besar di Pekarangan Pejabat Parlimen Kuala Nerus, di sini, petang kelmarin.

:Turut hadir, Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong; Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri; Ahmad Razif Abd Rahman dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Muhammad Ramli Nuh.

Menurut Ahmad, tindakan JKKK mengagihkan kurma dan air zam-zam berkenaan di masjid menjadikan pembahagian tidak serata kerana ada antara individu mengambil kurma dan air zam-zam melebihi jumlah ditetapkan iaitu dua dan tiga paket seorang.

“Setakat ini kita kesan :pengagihan sebegini banyak berlaku di sekitar Kuala Terengganu membabitkan JKKK di beberapa kawasan taman perumahan dan juga kampung.

“Pengagihan yang tidak adil ini juga menyebabkan rakyat marah dan menyalahkan Kerajaan Negeri,” katanya.

Sehubungan itu, Ahmad mengingatkan semua JKKK supaya mengagihkan kurma dan air zam-zam dari rumah ke rumah agar semua penduduk memperoleh peruntukan kurma itu.

:Sempena Ramadan tahun ini, Kerajaan Negeri menyediakan peruntukan kira-kira RM7.8 juta bagi membekalkan kurma dan air zam-zam untuk diagihkan kepada 300,000 keluarga Islam di Terengganu.

Di petik daripada SINAR HARIAN online

No comments:

Followers