Monday, August 17, 2009

PRK Permatang Pasir

Allahyarham Ust Hamdan Abdul Rahman

Sebagaimana PRK Manik Urai, Perarakan Penamaan Calun PRK Permatang Pasir hari juga saya tidak berkesempatan untuk hadir. Ikutkan hati kalau boleh ingin bersama merasai dan menjiwai denyut nadi perjuangan ini di setiap peristiwa besar yang berlaku. Namun banyak perkara yang ada di depan menyebabkan terpaksa membuat pilihan-pilihan yang kadangkala menyesakkan perasaan.

Seperti Manik Urai, PRK Prmtg Pasir di adakan berikutan kematian Wakil Rakyat daripada PAS. Allahyarham Ust Hamdan, bekas Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, merupakan tokoh veteran PAS yang cukup di kenali oleh pendokong PAS khususnya di sebelah utara tanahair. Kematiannya adalah satu kehilangan besar kepada PAS di mana jasa dan pengorbanan Allayarham kepada perjuangan ini khususnya lagi bagi PAS Pulau Pinang sukar di tandingi selain Allayarham Ust Zabidi Ali yang telah mendahului beberapa tahun dahulu. Mereka adalah antara pendokong yang berjaya meletakkan PAS P. Pinang di tahap yang ada sekarang.

Walaupun dari sudut bilangan kerusi dalam DUN P. Pinang PAS hanya di wakili oleh satu kerusi sahaja yang kosong sekarang, tetapi siapa boleh menafikan kemenangan Pakatan Rakyat memerintah P. Pinang sekarang adalah juga hasil pengorbanan ahli PAS yang memberi laluan dan turut sama menyokong calun-calun Pakatan, walaupun tidak berlambangkan bulan.

Yang bekerja dan bertungkus lumus memenangkan calun PKR mahupun DAP sendiri atas nama Pakatan Rakyat dan atas nama nak menjatuhkan BN, adalah sebahagian besarnya adalah ahli-ahli PAS yang berada di seluruh pelusuk negara termasuk di P. Pinang sehingga membolehkan Lim Guang Eng menjadi Ketua Menteri.

Lantaran itu, biarpun satu kerusi sahaja yang di menangi oleh calun PAS, tetapi undi PAS secara keseluruhannya tidak boleh di perkecilkan. Suara PAS mesti di ambil kira oleh kerajaan Pakatan P. Pinang kerana jika tidak ada sokongan daripada PAS belum tentu P. Pinang dapat di kuasai oleh DAP sekarang.
Ustaz Salleh Man, Calun PAS PRK Permatang Pasir.
Kita mengharapkan ( walaupun dari kejauhan ini ) selepas penamaan calun hari ini, semua pihak daripada Pakatan Rakyat dapat sama-sama memastikan calun PAS pada PRK ini dapat mempertahankan kerusi yang telah di menangi oleh Ust Hamdan beberapa penggal lalu itu.

No comments:

Followers