Sunday, August 9, 2009

‘ISA’ MESTI DITENTANG HABIS-HABISAN

Dr. Azman menyampaikan sumbangan kepada anak yatim dan ibu tunggal

Oleh Wartawan Buletinonline
SETIU
- Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah digunakan oleh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) demi survival politik mereka dengan menangkap dan menahan rakyat tanpa bicara.

Ketua Penerangan PAS Setiu, Dr. Azman Ibrahim berkata, penahanan tanpa bicara itu menumpahkan air mata anak-anak dan isteri-isteri yang tidak berdosa lantaran suami mereka dikurung di balik jeriji Kem Tahanan Kemunting.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Setiu berkata demikian dalam ucapannya di Majlis Penyampaian Sumbangan kepada ibu-ibu tunggal dan anak-anak yatim DUN Jabi di Pejabat Majlis Tindakan DUN petang semalam.

”tidak pernah dibuktikan apa kesalahan yang mereka lakukan, dan mereka (yang ditahan)tidak pernah diberi peluang untuk membela diri,

”isteri-isteri yang ditinggalkan menempuh kesukaran hidup tanpa suami di sisi membesarkan anak-anak,

”sementara anak-anak pula ditinggalkan tanpa kasih sayang seorang ayah yang sepatutnya berada di sisi mereka memberi bimbingan dan tunjuk ajar,”ujarnya.

Oleh itu, beliau berkata akta draconion mesti ditentang habis-habisan sehingga tiada lagi yang akan menjadi mangsa kezalimannya.

Ketika dihubungi petang semalam, Dr.Azman yang juga bekas calon PAS bagi DUN jabi pada pilihanraya umum lalu berkata, majlis yang diadakan semalam merupakan acara tahunan DUN Jabi setiap kali menjelang Ramadhan.

Katanya, ia diadakan dengan matlamat untuk mewujudkan rasa bersama dengan saudara seperjuangan yang tidak bernasib baik.

”Walaupun sumbangan yang mampu diberikan tidak seberapa, tetapi ini antara wadah kemasyarakatan yang tidak pernah dilupakan dalam rangka merapatkan lagi ukhuwwah dan rasa prihatin dalam berjamaah,”jelasnya.

Beliau berkata, majlis itu telah dihadiri oleh kira-kira 120 orang anak-anak yatim, balu-balu serta ahli jawatankuasa muslimat DUN. Turut hadir adalah Ketua muslimat DUN Hajjah Fatimah Jusoh.

No comments:

Followers