Monday, August 31, 2009

Sambutan Hari Kebangsaan


Kebetulan tadi jumpa dengan Ust Wan Sukairi, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu. Komen beliau " Enta ni tak patroitik la...". " Kenapa pula?" tanya saya. "Yalah.. hari ni kan hari cuti sempena sambut Merdeka, enta tetap buka juga kedai. Dahlah gitu, bendera pun tak pasang depan kedai" ujarnya.

Memangpun hari ni 31 ogos, cuti hari kebangsaan. Tetapi sebagaimana ulasan daripada blogger-blogger lain, sambutan hari kebangsaan tahun ni tidak begitu terasa mana. Walaupun pihak kerajaan sendiri tidak mengadakan program besar kerana sambutan tahun ni jatuh pada bulan puasa, tetapi mengikut kebiasaannya 10 tahun kebelakangan, apabila tibanya bulan kemerdekaan, bendera-bendera di kibarkan di premis dan juga kenderaan.

Pada tahun ini bukan saja premis dan kenderaan orang awam, bahkan bangunan dan kenderaan kerajaan sendiripun tidak memasang bendera. Ini menjadi tandatanya kepada sebahagian masyarakat yang melihat perkara ini dengan pelbagai perspektif.

Bagi saya terpulang kepada masing-masing menilai keadaan yang berlaku, tetapi melihat kepada pengkhianatan besar yang di lakukan oleh BN yang mengisi kemerdekaan negara kita lebih setengah abad ini, rakyat Malaysia perlu kepada perubahan menyeluruh bagi memastikan masa depan seterusnya negara kita ini dapat di selamatkan daripada kemusnahan yang lebih teruk.

BN yang sudah membusuk dengan virus rasuah dengan begitu lama itu sudah tidak mampu menjadi penyelamat lagi, biarpun siapa yang menjadi pemimpin. Apatah lagi Presiden UMNO sekarang dilihat oleh dunia sangat tidak bersih sebelum lagi naik menjadi PM. Sekarang krisis kepimpinan MCA semakin membarah. Sebelum itu krisis dalam MIC yang sehingga sekarang belum selesai. Ketiga parti tersebut adalah teras kepada BN yang memerintah negara kita. Jika ketiga-tiga parti tersebut berhadapan dengan seribu satu masalah yang tidak mungkin dapat di selesaikan lagi, maka pilihan kepada rakyat Malaysia sekarang ialah menukar BN kepada Pakatan Rakyat untuk menjadi kerajaan selepas ini...

Selamat Hari Merdeka..... dan Selamat Bekerja untuk menukar Kerajaan BN.....

No comments:

Followers