Wednesday, October 14, 2009

Selepas PRK Bagan Pinang...

Telah 3 hari berlalu PRK Bagan Pinang dan keputusan telah di maklumi semua. Kekalahan dalam mana-mana Pilihanraya kepada PAS bukanlah suatu yang pelik pun. Lebih-lebih lagi pilihanraya kecil dan lebih-lebih lagi di Negeri Sembilan yang PAS tak pernah menang sebelum ini.

Namun selepas PRU 12, setelah anak sulung kemenangan PAS di DUN Paroi melalui YB Taufek, PRK Bagan Pinang semacam memberi satu harapan untuk di teruskan momentum kebangkitan PAS di negeri tersebut.

Walau bagaimanapun PRK yang baru berlalu memberi satu ingatan bahawa bukan semudah itu kemenangan boleh di capai di negeri selatan yang berakar umbi dan di dominasi UMNO sekian lama. Lebih-lebih lagi calon UMNO pula bukanlah sembarangan tokoh yang boleh di perkecilkan.

Selepas keputusan di umumkan telah begitu banyak ulasan di buat oleh pelbagai pihak. Tentunya secara rasmi PAS Pusat juga akan membuat postmortem dan akan mengumumkan antara hasil yang di capai. Banyak faktor kekalahan kita yang di perkatakan samada oleh pemimpin serta penyokong UMNO mahupun oleh pimpinan dan penyokong kita sendiri melalui pelbagai media massa.

Di sini saya tidak berhasrat untuk memanjangkan ulasan punca kekalahan samada luaran ataupun dalaman. Dari luaran sememangnya bukan suatu yang pelik apabila musuh akan melakukan apa sahaja untuk mengalahkan kita meskipun melanggar undang-undang atau tatasusila, kerana dasar UMNO itu sendiri yang bersumberkan sikular yang tidak perlu merujuk kepada agama mahupun adat untuk melakukan apa-apa tindakan.

Dari segi dalaman pula, selagi pergantungan dengan Allah tidak mantap, kita akan bergantung dengan kekuatan makhluk atau material yang tidak seberapa. Kita akan kalah dan menang mengikut keadaan, bukan mengikut kebenaran Islam yang kita perjuangkan.

Apa yang ingin saya singgung disini adalah tentang gambaran masyarakat di Bagan Pinang khususnya dan umum masyarakat melayu / Islam di negara kita sekarang.

Melihat gambar-gambar yang terpapar di blog-blog mereka yang mengulas PRK, terutama gambar hari mengundi ahad lepas, amat merunsingkan fikiran. Apa yang membuatkan saya termenung adalah apabila melihat gambar anak-anak muda yang masih bersekolah serta remaja yang bakal menentukan pembentukan masyarakat Malaysia di masa depan. Penampilan mereka, pakaian mereka, akhlak dan tutur kata mereka.... sama ada lelaki atau wanita, bentuk masyarakat apakah yang mahu di bina oleh pemerintah sekarang untuk generasi akan datang.

Kontinjen Terengganu yang turun membantu di UPU Telok Kemang di tempatkan di Masjid Lama yang di jadikan surau. Kami makan dan tidur di masjid itu. Sepanjang berada di masjid itu kami di maklumkan hanya tiga orang sahaja penduduk tempatan yang berjemaah disitu. Bahkan di hari-hari biasa hanya seorang dua sahaja yang datang untuk berjemaah. Bukan saja di masjid lama itu, bahkan masjid baru yang tersergam besar berhampiran itupun, ketika hari biasa tidak lebih 5 orang sahaja jemaah yang bersolat waktu. Cacatan seorang blogger yang saya baca di blog Al Banjari mungkin boleh memberi gambaran lebih jelas tahap agama masyarakat Bagan Pinang secara umumnya.

Jika inilah masyarakat yang ada, apakah pelik apabila kita tawarkan Islam kepada mereka berbanding UMNO yang menawarkan kebendaan yang menipu itu, maka mereka memilih untuk menolak tawaran kita.......

No comments:

Followers