Friday, September 23, 2011

Selepas Ini PAS Akan Di Kaitkan Dengan Syiah pula..?


Hari ni saya bersolat jumaat di satu masjid dalam Daerah Hulu Terengganu. Pulang ke rumah mertua kerana ada majlis akikah anak saudara di sana.

Apa yang menariknya adalah isi khutbah yang di sampaikan oleh khatib yang bertugas. Saya tak pasti samada teks khutbah tersebut adalah teks yang selaras seluruh negeri, atau untuk daerah Hulu Terengganu sahaja, atau ianya teks pilihan khatib di masjid tersebut sahaja.

Tetapi daripada isi khutbah yang ada di sebutkan sebagai peringatan dan arahan daripada Jab. Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), saya mengagak teks ini adalah untuk bacaan seluruh negeri.

Tajuknya ialah "Bahaya Syiah" (tajuk yang saya agak saja berdasarkan isi kandungan khutbah). Entah apa relevannya tajuk yang sebegitu di baca di kampung yang saya kira bukan saja penduduknya tidak mengenal apa itu Syiah, bahkan Ahlul Sunnah Wal Jamaah juga belum tentu mereka tahu apa bendanya. Ini pada pengamatan saya pada tahap beragama penduduk di sini.

Jauh daripada pusat pengajian agama, bahkan untuk memulakan khutbah jumaat pada hari ini juga tuan bilal terpaksa memandang kearah pintu masuk masjid, membilang samada jemaah sudah mencukupi 40 orang.

Sehingga lebih setengah jam azan di laungkan jemaah masih belum mencukupi dan pengerusi masjid terpaksa menjemput jemaah dengan pembesar suara supaya segera masuk ke masjid untuk memulakan khutbah. Itu untuk solat jumaat, kalau solat waktu lain, boleh bayangkanlah keadaannya.

Sepatutnya tajuk itulah yang perlu di tekan oleh khatib, menyedarkan orang ramai kewajipan terhadap agama mereka. Tetapi begitulah yang berlaku apabila khatib hanya membaca khutbah, bukannya berkhutbah menyelesaikan masalah masyarakat setempat sebagaimana maksud daripada syariat khutbah itu sendiri.

Sebab itulah agaknya khutbah tidak lagi menjadi perhatian jemaah jumaat sehingga waktu khutbah itulah ketika paling mudah untuk melelapkan mata...

Yang keduanya, mengapa tajuk berkenaan Syiah menjadi fokus kepada khutbah di negeri Terengganu. Walaupun mungkin "Mencegah itu lebih baik daripada mengubati", tetapi rasanya belum lagi timbul apa-apa riak fahaman ini menular di kalangan masyarakat Terengganu sehingga perlu di fokuskan dalam khutbah untuk di baca seluruh negeri.

Apa yang dapat saya tangkap daripada pendedahan terhadap bahaya syiah ini adalah ibarat kata pepatah, "Marahkan anak sindir menantu". Ada sasaran lain yang di tujukan terhadap serangan tersebut.

Ini kerana isu-isu yang di timbulkan setakat ini belum berkesan sepenuhnya. Bahkan sebahagiannya memakan diri seperti isu siapa pejuang kemerdekaan yang menyebabkan mereka terpaksa bertahan setelah menyerang.

Sebelum itu isu kepimpinan ulama', di susuli isu sokong komunis kerana berbaik dengan DAP, video perbualan lucah yang di hidupkan semula dan lain-lain isu masih belum berkesan sepenuhnya.

Mungkinkah selepas ini akan timbul pula isu PAS di serapi oleh Syiah apabila berTimbalan Presidenkan Mat Sabu..?

No comments:

Followers