Thursday, November 11, 2010

Coretan....

Genap dua bulan blog ini terbiar tanpa apa-apa coretan dari saya. Kemana perginya semangat membara untuk menulis. Kemana menghilang idea dan gagasan meneruskan perjuangan yang di pikul. Puas saya cuba mencoretkan sesuatu, tapi tiada satu apapun yang keluar untuk di luahkan. Beku dan kaku...

Banyak aktiviti dan program yang di lalui. Samada sebagai peserta atau terlibat secara langsung sebagai penganjur. Antaranya adalah Ijtima' Kepimpinan PAS Terengganu yang di adakan di DUN saya sendiri, di Batu Rakit. Kebetulan saya di amanahkan sebagai Pengarah Program Pra Ijtima' bagi acara-acara Pemuda sehari sebelum Ijtima penuh berlangsung iaitu pada hari jumaat.
Alhamdulillah hasrat YB Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri untuk acara pelancaran ARC bersama Ustaz Azhar Idrus pada hari Pra Ijtima' tersebut berjaya menjadi satu tarikan tersendiri di samping acara sukan seperti Bolasepak Pantai, Memancing dan sukan permotoran yang di kendalikan oleh ARC Negeri Terengganu.

YB Ketua Pemuda PAS Negeri dan Ust Azhar Idrus di upacara pelancaran ARC DUN.

Ustaz Azhar sedang memberikan ucapan yang berjaya menarik perhatian para pemuda yang hadir.
Pertandingan memancing.
Perlawanan bolasepak pantai yang melibatkan 16 pasukan daripada seluruh negeri Terengganu.
Pasukan juara Bolasepak pantai. Daripada DUN Permaisuri, Setiu. Tahniah!

Dua hari selepas Ijtima', 26 Okt adalah hari penamaan calun. Lalu tumpuan di alihkan kepada Pilihanraya Kecil Galas yang di adakan pada 4 Nov baru ni. Keputusan telah sama-sama di ketahui... Calun PAS kalah dengan majoriti lebih seribu undi.

Pada malam kemarin dalam mesyuarat AJK DPPKS, kami berjaya membuat beberapa keputusan penting terutama untuk mengisi tempuh cuti persekolahan akhir tahun dan menghadapi musim hujan tahun ini.
Kem WAJA untuk pelajar sekolah menengah akan di adakan pada 16 - 18 Dis depan bertempat di Taman Rekreasi Pantai Merang. Penyelaras Pemuda DUN-DUN akan mendaftarkan peserta bermula daripada sekarang dengan target 100 orang remaja lelaki dapat di kumpulkan untuk program tersebut.

Di samping itu kami akan berusaha dalam masa yang singkat ini, sebelum banjir melanda untuk membeli sebuah perahu dengan enjin sangkut bagi persediaan kes-kes kecemasan ketika banjir berlaku. Tentulah kosnya sekitar 4 atau 5 ribu itu agak besar juga bagi kami. Bagaimanapun kalau tidak di usahakan sampai bilapun hasrat untuk menyediakan kemudahan tersebut tidak akan terlaksana. Saya percaya akan ada dermawan yang sudi menyumbang sehingga petugas-petugas kami mampu untuk berbuat sesuatu apabila menghadapi bencana banjir yang saban tahun melanda. Tolong hubungi kami segera sekiranya anda salah seorang dermawan tersebut. (019-9797025)

Antara agenda penting juga yang kami putuskan adalah untuk mengadakan program Qiamullail peringkat kawasan. Banyak sebab mengapa program tarbiyyah ini sangat perlu meskipun telah ada usrah yang di buat secara bulanan. Di samping bertahajjud, makan dan tidur bersama merupakan perkara penting dalam proses menyuburkan ukhuwwah.
Pusat pendidikan PASTI Pulau Redang akan di buka semula pada sessi persekolahan tahun hadapan. PASTI Pulau Redang terpaksa di tutup pada tahun ini setelah beroperasi sekitar 10 tahun lalu. Keputusan menyedihkan itu berpunca daripada masalah tenaga pengajar yang gagal di selesaikan menjelang sessi persekolahan bermula di awal tahun 2010 yang lalu.

Lantaran itu pihak PASTI Kawasan dan Negeri telah berusaha awal pada tahun ini dan InsyaAllah jika apa yang di usahakan setakat ini, PASTI tersebut akan di buka semula. Semangat dan pengorbanan untuk usaha tersebut bukannya kecil dengan cabaran perhubungan antara tanah besar dan penduduk Pulau yang di bela oleh UMNO itu bukan suatu yang sembarangan dapat di tembusi.

Saya sedar coretan ini masih kaku.... Mengisi slot perjalanan kini yang sangat sukar.....

No comments:

Followers