Sunday, November 28, 2010

Musafir Ke Kota Bharu


Khamis lepas seharian berkunjung ke Expo Cheng Ho di Kota Bharu. Sebagaimana kenyataan YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan yang mengatakan Expo tersebut berjaya, saya juga turut merasakan demikian.

Ia berjaya menarik ramai pengunjung. Penuh sesak tapak Expo dengan orang ramai pada hari tersebut. Kejayaan terbesarnya adalah menaikkan emej Kerajaan Negeri dan PAS di mata kaum lain khususnya kaum China. Saya dapati ramai orang China yang mengunjungi Expo tersebut tanpa rasa kekok. Apatah lagi bila di pamerkan sejarah kehebatan pelayaran Cheng Ho yang beragama Islam. Ia boleh membuka minda masyarakat China yang mungkin sebelum ini tidakpun mengetahui bahawa tokoh Tanah Besar China tersebut beragama Islam.

Pagi Jumaat pula sempat mengikuti kuliah di Medan Ilmu yang di sampaikan oleh Tuan Guru Dato' Nik Abd Aziz. Seperti biasa biarpun kuliah beliau tidak begitu panjang, tetapi banyak benda yang boleh di kutip sebagai mutiara pegangan hidup. Lebih-lebih lagi Tuan Guru baru sahaja pulang dari menunaikan Fardhu Haji dan turut sama mengajak hadirin melaungkan talbiah pada pagi tersebut.

Selepas kuliah dan menikmati ayam goreng RFC di Mall baru dekat Pasar Besar Siti Khadijah, saya bertolak pulang dengan puas meskipun ada yang dihajati dalam misi ke Kota Bharu pada kali ini tidak berhasil...

No comments:

Followers