Wednesday, November 4, 2009

Institusi Keluarga Yang Semakin Longgar..

YB Ramli Nuh
Membaca kenyataan YB Ramli Nuh dalam The Star online Isnin lepas berkenaan kes perceraian di Terengganu agak merisaukan kita.

Pertama, beliau adalah Timbalan EXCO Agama yang di amanahkan menyelesaikan perkara tersebut. Membaca cadangan yang di buat dalam kenyataan itu terasa begitu melucukan. Bagaimana seorang EXCO yang mempunyai segala ruang dan bidang kuasa yang ada boleh membuat cadangan seperti seorang JKKK. ( Nota : EXCO Agama Terengganu ialah YB Khazan Che Mat, ADUN Batu Rakit, dalam parlimen Setiu )

Yang ke dua, masyarakat kita semakin tenat sebenarnya dari sudut hubungan kekeluargaan. Saya teringat kepada buku yang saya baca satu ketika dulu berkenaan resolusi yang di buat oleh freemason untuk melemahkan orang Islam.

Antaranya ialah dengan melemahkan institusi keluarga dan caranya ialah dengan memaksa kaum muslimah supaya keluar daripada rumah walau apa cara sekalipun. Sama ada atas alasan menuntut ilmu atau menekan ekonomi ummat Islam supaya muslimat terpaksa keluar mencari pekerjaan membantu ekonomi keluarga yang tidak mencukupi kononnya.

Selain itu pejuang-pejuang kebebasan wanita hendaklah di aktifkan di seluruh negara ummat Islam agar mempercepatkan proses apa yang di katakan persamaan taraf antara lelaki dan wanita. Di samping jabatan kerajaan dan swasta juga di tuntut supaya di pertingkatkan peranan kaum wanita supaya semakin ramai wanita dapat bekerja dan membangunkan negara.....

Akhirnya berlakulah sebagaimana yang kita alami kini. Pergaulan bebas berlaku di mana-mana sehingga institusi keluarga semakin longgar dan hampir runtuh kini.....

No comments:

Followers