Saturday, May 26, 2012

Mufti Perak: Halalkan yang haram 'kafir'

Saya sokong fatwa mufti ni, tetapi kita mesti luaskan skop penggunaan fatwanya itu, iaitu haram dan kafir juga orang yang mengambil dan menghalalkan rasuah, mencuri duit royalti minyak, menolak syariat islam dan pelbagai kemungkaran lagi.

KUALA LUMPUR 25 Mei - Umat Islam diingatkan supaya jangan sesekali bertindak menghalalkan perkara yang telah digariskan sebagai haram mengikut syariat Islam seperti perjuangan yang dilakukan Irshad Manji yang mempertahankan gaya hidup seorang lesbian.
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sekiranya terdapat umat Islam yang menghalalkan sesuatu yang haram, mereka boleh tergolong sebagai kafir dan perkara itu seharusnya dijauhi.
Katanya, dalam al-Quran terdapat banyak sirah lampau berkenaan umat-umat terdahulu yang ditimpa azab Allah berikutan membudayakan perkara yang dimurkai.
"Justeru, lihat dan baca apakah yang terjadi kepada mereka akibat ingkar pada ajaran Allah. Mereka menerima bala yang amat dahsyat sehingga lenyap ditelan 'balasan' yang diturunkan seperti yang terjadi kepada umat Nabi Luth.[sumber]

No comments:

Followers