Thursday, May 24, 2012

Habiskan Umur Untuk Perjuangan

Hidup ialah nikmat dan anugerah Allah kepada manusia. Ia juga merupakan satu tanggungjawab yang perlu ditunaikan sebagai khalifah Allah untuk memakmurkan muka bumi ini. Nabi SAW telah bersabda “Orang yang terbaik di kalangan manusia ialah orang yang panjang umur dan baik pula amalannya”.
Umur yang panjang ialah anugerah nikmat yang Allah berikan kepada manusia, maka hendaklah digunakan dengan betul bukan dihabis kepada perkara yang tidak berfaedah. Kerana setiap detik dan saat akan dihisab di hadapan Allah SWT.
Kehadiran kita ke atas muka bumi sebagai manusia bukan atas pilihan kita tetapi ia adalah ketentuan Allah SWT kepada kita. Samada kita suka atau tidak, kita sudah dijadikan sebagai mahkluk Allah yang terpilih. Merupakan mahkhluk yang paling elok kejadiannya. Firman Allah bermaksud, “Sesungguhnya kami telah jadikan manusia itu sebaik-baik kejadian”. (al-Tin 95:4)
Pengiktirafan Allah kepada manusia bukan ia berlalu begitu sahaja tanpa ada tanggungjawab yang wajib dipikul oleh manusia. Manusia mesti mempunyai tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi untuk memastikan peraturan alam berjalan menurut paksi yang Maha Agung. Sebarang keingkaran akan membawa padah setelah kematian nanti.
Oleh itu Allah menganugerahkan nikmat hidup maka perlulah kita guna dengan sebaik mungkin supaya ia menjadi amal saleh. Allah memberikan umur dan hayat untuk hidup jangan dipersiakan begitu sahaja. Kerana setiap detik nyawa kita akan dipersoal oleh Allah SWT kepada kita. Sebagai mana Sabda Rasulullah SAW
“Tidak bergerak kaki seorang hamba pada hari kiamat, sehingga disoal empat perkara , tubuh badannya kemana yang ia gunakan, mengenai hartanya daripada mana ia perolehi dan kemana ia belanjakan, mengenai ilmunya adakah ia beramal dengannya”
Oleh itu sewaktu kita hdup dan sihat dan kuat kita habiskan umur kita kepada perjuangan. Tidak ada makna hidup tanpa perjuangan. Apa erti kita menjadi manusia sekiranya Islam tidak dihayati oleh manusia lain? Apa erti kita sebagai khalifah Allah sekiranya kita tidak memperdulikan kepimpinan negara yang kianat kepada amanah rakyat?
Beramallah sebelum Allah menjemput kita. Berbaktilah kepada agama Allah sebelum nyawa berada di hujung halkum dan martahari naik di sebelah barat. Pada ketika itu tidak ada guna lagi untuk kita hendak berbakti kepada Allah SWT. Sebagaimana orang yang tidak beriman menyatakan bahawa
“Ya Allah kembalilah ke dunia untuk kami beramal soleh dengan apa yang telah kami tinggalkan selama ini” (al-Mu’minun 23:99-100)
Pada ketika itu tidak ada makna lagi. Kerana hari akhirat merupakan hari pembalasan bukan untuk membuat amalan.
Justeru itu segala nikmat hidup yang Allah SWT berikan kepada kita hendaklah kita manfaat dengan sebaik mungkin.
Siapa yang panjangkan umur dan menghabiskan untuk taat kepada Allah maka kebajikan akan bertambah dan darjat pun akan meningkat tinggi. Setiap hari ia mengerjakan amal bakti dan berebut untuk mendapatkannya. Kerana ia sedar bahawa amal soleh hanya boleh dilakukan di dunia sahaja kerana akhirat ialah tempat balasan bukan tempat amalan. Sebaliknya jika ia dipanjangkan umur ,dihabiskan untuk melakukan maksiat dan menderhakai Allah maka ini adalah celaka kerana ia menambahkan kejahatan dan menambahkan maksiat kepad Allah.
Mohonlah kekuatan kepada Alah untuk memberi kekuatan kepada kita untuk melakukan amal soleh sewaktu hidup sebelum terlambat. Gunakanlah peluang hidup sebelum ajal datang ,mengejut. Kerana kita sering terdedah dengan mala petaka dan bencana, bila -bila masa sahaja nyawa boleh tercabut. Saat itu tidak berguna lagi untuk kita berbakti kepada Allah SWT.
Oleh itu modal untuk kita memberi kebahagiaan kepada kita ialah umur yang masih berbaki untuk menyimpan simpanan bekalan di hari akhirat. Jangan kita membelanjakan yakni menghabiskan usia umur kita kepada perkara yang sia-sia sahaja, kelak kita akan menyesal dan berduka cita sesudah mati ketika itu baru sedar bahwa amalan kita kurang dan hendak kembali kepad Allah SWT.
Kita tidak mahu ketika kita ditunjukkan amalan maka kita hendak memilih mati sahaja, tetapi malangnya di akhirat tidak ada mati lagi yang ada ialah balasan tuhan yang maha adil. Hidup ini adalah tanggungjawab yang wajib dipenuhi dan nikmat yang perlu disyukuri. Kita tidak perlu memohon kepada Allah dicabutkan nyawa kita jika belum sampai ajalnya. Walaupun kita didatangi berbagai ujian dan musibah. Kerana ini bukan ajaran Islam, sebagai Rasulullah SAW bersabda bermaksud
“Tidaklah sepatutnya seorang kamu mengharapkan kematian dan tidak pula mendoakan supaya kematian itu datang sebelum waktu nya, kerana bila seorang telah mati putuslah amalnya, dan bagi orang beriman (dengan umur yang panjang) peluang menambah kebaikan” (Riwayat Muslim)
Nabi SAW juga mengingatkan kepada kita supaya tidak perlu kita meminta Allah menarik nyawa kita sebelum sampai masanya. Kerana hidup adalah peluang untuk kita bertaubat dan membanyakkan amal kepada Allah SWT.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud,
“Janganlah kamu mengharapkan kematian. Jika dia seorang yang berbuat kebaikan, mudah-mudahan bertambah kebaikannya dan kalau dia seorang yang berbuat salah, mudah-mudahan dia berpeluang bertaubat” (Bukhari)

No comments:

Followers