Sunday, August 12, 2012

Apa beza Tun M dengan Tun Lah


Tun Mahathir sekali lagi menyalah dan memperlekehkan pemerintahan orang kepercayaannya yang mana dia sendiri mewariskan pemerintahan. Ketika Tun M mewariskan pemerintahan negara pada Pak lah, semua orang tahu negara dan pemerintahan Umno/BN berada pada tahap paling teruk penuh dengan taik yang perlu disapu.

Bila Tun Lah dapat tampok pemerintahan negara, nampak macam dia berjaya memulihkan sokongan rakyat jauh lebih baik berbanding Tun M sebelum itu. Tun Lah sapu pembangkang liau-liau sampai kerusi PKR tinggal satu, kesian. Ini membuatkan Tun M dan rasa jelous tapi dia simpan dalam dada.


Pak Lah mula menonjolkan dirinya sebagai utusan terhormat bagi membuat pembaharuan kepada pemerintahan negara. Dia nampak macam berjaya pulihkan Umno lalu memperkenalkan Islam Ada Hari di Malaysia dan cuba meluaskannya ke seluruh dunia. Tapi ternyata gagal dan kena sumpah.

Pak Lah bukannya tak bagus, tapi dia silap sebab cuba memuaskan hati semua pihak di seluruh tanah air termasuklah anak bini serta menantunya. Habis kesemua bekas kawan lama, Cina, India, orang susah, orang senang, peniaga, makan gaji, pembangkang, lelaki wanita, Islam bukan Islam cuba dipenuhi permintaannya dan akhirnya dia sendiri tenggelam dalam cubaan sewel untuk memuaskan semua pihak. Akhirnya Pak lah ambil keputusan untuk tidur dalam setiap mesyuarat yang dihadirinya.

Sikap cuba memuaskan hati semua pihak Pak lah akhirnya membawa kejatuha bila dia tersepit dengan keputusan kejap ok kejap tak ok. Memang akan jadi cam tu bila semua orang kita nak dengar.

Itulah yang membezakan Tun Lah dengan Tun M. Tun M hanya mendengar sekumpulan pihak yang dia suka saja. Tun M dia bisnes minded jadi dia hanya mahu ambil kira pendapat puak peniaga dan puak kaya raya sekelilingnya saja. 

Puak sekeliling Tun M banyak duit, mereka main peranan untuk tabur bagi mendapatkan sokongan atas apa saja yang Tun M mahu laksanakan. Maka bermula disitu politik beli sokongan guna duit bercambah dengan subur sekali.

Tun M tegas dengan keputusannya dan tak akan layan suara mereka yang dia tak mahu dengar. Dia sanggup berkas dan sumbat masuk penjara dan jatuhkan sesiapa saja jika cuba buat kacau. Keputusannya berdasarkan pihak yang digemarinya akan dilaksanakan sampai jadi biar apa orang lain nak kata.

Jelas Tun M mengamalkan pemerintahan ala perniagaan. Tun M hanya memasarkan produknya pada pasaran yang dia kenal pasti demografiknya dan dia istiqamah membina pasaran tersebut sebesar mungkin. Bagi demografik yang dia tak berniaga, dia sedikkitpun tak layan. Itu teori perniagaan yang tepat jika kita mahu membersarkan perniagaan kita.

Jadi siapa betul siapa salah antara Tun M dengan Tun Lah? bagi aku cara Tun M betul cuma kumpulan yang dipilihnya untuk dilayan saja yang tidak betul. Jika kupulan pilihannya betul nescaya negara akan menjadi lebih baik lagi. Tidak ada mana-mana pemerintahpun di dunia ini akan berjaya memuaskan hati semua pihak, maka pilihlah pihak mana yang mahu kita puaskan hati mereka dan buatlah yang terbaik.

Najib pun nampaknya macam dah ikut jejak langkah Tun Lah. Dia sedang cuba melayan semua orang di negara ini dan akhirnya dia juga jadi flip flop sampai pilihanraya pun jadi tak tentu kalu sampai sekarang. Itu alamat kejatuhan sesebuah pemerintahan. Apakah Najib akan menjadi PM terakhir dari BN? aku yakin ya tempoh mereka sudah sampai dan apa saja yang mereka buta hanya mempercepatkan lagi proses perubahan rejim pemerintahan negara kita.

No comments:

Followers