Monday, May 10, 2010

Apa Tindakan?


* Surat khabar tugasnya bongkar tapi siapa yang bertanggungjawab untuk benteras? Kalau kena tangkap pun, berbaloikah hukumannya?

Kegiatan minum arak turut dikesan

KUALA TERENGGANU - Taman Awam Pantai Batu Burok di sini yang disediakan untuk beriadah dan beristirahat telah disalahgunakan segelintir remaja bagi melakukan aktiviti tidak bermoral.

Taman bersebelahan Stadium Hoki Negeri itu seolah-olah sudah ‘ditempah’ pasangan kekasih yang kemaruk cinta dan menjadikan taman itu sebagai ‘hotel sementara’ untuk melepaskan nafsu berahi, terutama pada hujung minggu.

Keadaan ini menyebabkan pengunjung terutama keluarga dan orang awam lain berasa segan untuk membawa keluarga bersantai ke situ, bimbang terserempak dengan remaja yang mungkin sedang melakukan aksi panas bersama pasangan masing-masing.

Pasangan tidak bermoral ini juga dilihat langsung tidak mempunyai perasaan malu berpeluk-pelukan dan bercumbuan secara terbuka, malah ada sesetengah daripadanya bersikap lebih berani dengan melakukan pelbagai aksi ghairah walaupun pada waktu siang.:

Peniaga yang enggan namanya dikenali berkata, pasangan kekasih ini sudah tidak hairan dengan persekitaran dan disebabkan itu, walaupun menyedari kehadiran orang awam, mereka masih boleh melakukan perbuatan tidak senonoh itu dengan selamba.

“Saya menjual ais krim di sini dengan motosikal dan akan mengelilingi kawasan ini banyak kali. Terserempak dengan pasangan kekasih yang sedang melakukan kerja tidak senonoh sudah menjadi perkara biasa setiap hari di sini dan mereka seolah-olah tidak hairan atau malu dengan kehadiran saya.

“Kadang kala, melihat kegiatan maksiat berleluasa ini, menyebabkan saya terfikir dan keliru dengan imej sebenar negeri kita sebagai negeri Darul Iman,” katanya.

Menurutnya, perniagaannya juga semakin terjejas berikutan orang awam terutama yang membawa keluarga tidak lagi datang ke sini, mungkin kerana meluat dan jijik melihat perlakuan tidak bermoral pasangan kekasih ini.

Tambah mengejutkan, taman awam itu bukan sahaja dicemari dan dikotori kegiatan pasangan tidak bermaruah, tetapi turut menjadi tempat kaki botol melepak.

Tinjauan Sinar Harian menemui botol-botol arak ‘bergelimpangan’ di setiap sudut di celah pokok dan ada juga yang sengaja dipecahkan, mungkin bagi menghilangkan bukti kegiatan berkenaan.

Tukang sapu yang juga enggan namanya disiarkan berkata, melihat kepada bukti botol arak itu, dia percaya aktiviti tidak sihat ini aktif pada waktu malam terutama pada malam minggu.

“Boleh dikatakan hampir setiap pagi, ketika melakukan kerja-kerja pembersihan di taman ini, saya akan terjumpa botol arak yang dibuang di merata tempat dan ada juga dipecahkan di laluan pejalan kaki.

“Paling ketara pada pagi Sabtu, jumlah botol arak yang ditinggalkan berganda daripada hari biasa dan melihat bukti ini, saya yakin banyak lagi aktiviti malam yang kita tidak tahu berlaku di sini. Apa yang pasti semuanya adalah aktiviti tidak sihat,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Khazan Che Mat berkata, setakat hari ini, pihaknya masih belum menerima maklumat berkaitan aktiviti minum arak di sini melainkan kegiatan maksiat sahaja.

“Insya-Allah, kami akan kerahkan bahagian penguat kuasa untuk turun padang memantau permasalahan ini dan maklumat berterusan daripada orang ramai amat dialu-alukan dalam usaha menangani masalah sosial remaja hari ini,” katanya.

No comments:

Followers