Saturday, December 12, 2009

Misteri Taqwa

......

-Bagaimana jika seseorang takut terhadap air.. Fenomena tersebut dinamakan sebagai Hidrophobia. Gejala ini menyaksikan sseorang itu takut untuk berada dengan air,lihat air,mendengar bunyi air dan segala yang berkaitan dengan air.

-Gejala fobia ini selalunya melibatkan pesakit mental yang kronik. Mereka takut untuk berada dengan realiti. Takut dengan masyarakat sekeliling.
-Sifat takut ini membuatkan seseorang itu lari atau menjauhkan diri dari perkara atau sebarang objek atau tanda yang ditakutinya.
-Contoh yang mudah ialah apabila anda takut dengan hantu,anda pasti takut tidur dalam gelap,gementar apabila terdengar bunyi petir dan kilat dll.
-Apabila seseorang takut terhadap sesuatu,pasti akan datang sesuatu perasaan yang dikenali sebagaiHARAPAN

Contoh :

1. Jika beg anda diragut,bagi yang normal nescaya pasti mereka akan menjerit meminta .“Tolong!”. Bagi yang tidak,mereka akan senyum dan memandang sahaja kepada peragut.

2. Apabila anda kehilangan sesuatu,anda meminta agar ada yang akan memulangkannya kepada anda.

-Meminta pertolongan ini dinamakan sebagai berharap. Semakin takut,semakin sukar keadaan yang di alami akan meyebabkan kita semakin mengharap dan semakin besar pengharapan kita. Jika entiti atau elemen tempat kita berharap itu tipis maka sangat tipislah harapan kita dan sebaliknya pula jika tempat kita berharap itu besar maka semakin besarlah harapan kita sehinggalah kita tidak akan terlintas untuk berputus asa. Bagi orang muttaqin,disebabkan itulah apabila mereka mati dalam keadaan berharap pada Allah maka mereka tahu bahawasanya harapan mereka tidak pernah sia- sia. Oleh itu mati bukanlah alasan untuk mereka takut. Tetapi bagi orang biasa,mati adalah titik tamat yang sangat mereka ingin hindari kerana pada mereka mati tidak membawa apa-apa makna.

TAQWA

-Ianya bermaksud takut dan berharap. Berharap beerti lebih daripada percaya kerana anda yakin ia telah berada di tempatnya tetapi percaya masih lagi membuatkan anda anda ragu-ragu atau sangsi.
-Gejala taqwa membolehkan anda berasa Allah sentiasa berada di samping anda dan seterusnya memastikan anda menjaga akhlak dan tingkah laku anda tidak kira di mana jua anda berada.
-Anda tiada rasa takut dan ragu-ragu di hati. Segala amal anda penuh dengan ketenangan dan harmoni.
- Inilah golongan Muttaqin dan juga digelar Muqarrabin.
Sebaik-baik ketakutan adalah pada Allah dan ianya akan membuatkan anda semakin hebat dan unggul di hadapan manusia. Tidak kira walau siapa pun anda.

KESIMPULAN

Takutlah kepada Allah. Bukan kepada manusia yang tidak punya apa-apa meskipun mereka ini Tok Guru,ulama,PM,Menteri atau siapa jua.

Sumber : Klik disini

No comments:

Followers