Thursday, June 23, 2011

Reaksi Himpunan BERSIH


Buat pertama kali Muktamar Dewan Pemuda PAS pusat yang di adakan di KTC, Kota Baru tahun lepas mengguna pakai pindaan perlembagaan yang menghendaki Perwakilan terdiri daripada Dewan Pemuda PAS Kawasan-Kawasan. Sebelum itu perwakilan muktamar Pemuda Pusat adalah daripada Pemuda negeri-negeri seramai 15 orang satu negeri kalau tidak silap ingatan saya.

Walaupun sebelum itu pernah menjadi perwakilan bagi DPPNT, Muktamar di KTC itulah kali pertama dan terakhir saya hadir sebagai perwakilan Pemuda daripada Kawasan Setiu. Mungkin secara kebetulan juga itulah kali pertama dan terakhir saya berucap dalam muktamar pusat mewakili Pemuda negeri menyokong usul berkenaan Himpunan BERSIH.

Himpunan BERSIH 2.0 yang akan di adakan 9 Julai nanti itu antaranya adalah hasil usul yang di bentangkan di dalam Muktamar DPPP pada tahun lepas di KTC, Kota Baru.

Lantaran itu tidak pelik jika di lihat kepada kesungguhan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat menggerakkan seluruh Pemuda supaya dapat hadir ke himpunan tersebut. Seiring itu di sambut oleh Dewan Ulama' dan Muslimat yang turut sama bergerak aktif supaya himpunan BERSIH 2 kali ini lebih besar dan berjaya.

Tentulah yang lebih di harapkan kehadiran yang ramai adalah daripada Pemuda. Kerana Pemuda lebih cergas dan pantas bergerak. Lebih-lebih lagi jika dengan hadir sama Ulama' dan Muslimat, tentulah Pemuda pun lebih bersemangat.

Apa yang menjadi menariknya adalah melihat reaksi yang di tunjukkan oleh UMNO. Sama ada melalui ulasan peribadi sebagai pemimpin UMNO mahupun melalui segala agensi kerajaan berkaitan. Lebih lawak reaksi yang di tunjukkan oleh NGO PERKASA yang kelihatan meracau entah apa-apa.

Entah apa yang nak di pertahankan oleh PERKASA. Kalau kata nak pertahan Melayu pun, lihat kepada orang-orang yang hadir di perhimpunan mereka bukan semua melayu tulin pun. Nak kata Islam pun payah juga, melihat kepada pakaian dan lagak mereka. Ada yang bersubang, bertindik sana sini, rambut punk dengan pelbagai warna.. Itu yang muda. Yang dah berusia pula tidak ada pun rupa orang yang patuh pada agama..

Persoalannya itu ke budaya Islam dan melayu? Yang nyata mereka kelihatan lebih kepada kumpulan-kumpulan samseng yang hanya mengikut saja apa yang di suruh oleh ketua mereka yang ada kepentingan masing-masing.

Sementara SPR pula seperti cacing kepanasan. Sekejap ugut tak mahu runding, sekejap nak runding jika himpunan batal dan yang terbaru hari ni, SPR sedia ganti undi POS dengan undi awal. Nampak sangat gelabahnya mereka. Namun walau apapun yang mereka janjikan ketika ini, janji itu hanyalah untuk menggagalkan himpunan yang di rancang. Sampai masa pilihanraya nanti kita di tipu lagi dengan undi yang tidak bersih..

Reaksi Pemuda UMNO yang begitu bersungguh-sungguh untuk turut serta meramaikan himpunan juga agak menarik. Walau dengan tujuan apapun, kehadiran pemuda UMNO yang lebih rasional (cerdik?) berbanding PERKASA yang cuba menghalang himpunan, menunjukkan bahawa suara anak muda secara keseluruhannya berharap sistem pilihanraya yang ada sekarang perlu kepada perubahan yang lebih baik.

Saya di maklumkan semua syarikat bas di Kuala Terengganu tidak di luluskan permit untuk ke KL pada tarikh sekitar himpunan dan telah di ugut jika membawa peserta ke himpunan pada hari tersebut akan di tarik balik lesen operasi mereka.

Dengan melihat semua reaksi yang di tunjukkan semua pihak itu sebenarnya akan menambahkan lagi semangat anak-anak muda dan sesiapa sahaja yang prihatin berkenaan pilihanraya untuk hadir walau dengan apa cara sekalipun.

Lebih-lebih lagi pimpinan PAS termasuk Presiden PAS sendiri telah mengeluarkan arahan supaya ahli PAS hendaklah hadir sebagai tanda sokongan dan kesungguhan kita dalam perjuangan menegakkan yang hak dan menentang kebatilan yang menjadi agenda perjuangan kita selama ini.

No comments:

Followers