Thursday, August 27, 2009

Kesedaran Kembali Kepada Hukum Islam

Alhamdulillah kita telah masuk hari 6 Ramadhan. Sepanjang minggu ini dan sebelum Ramadhan lagi masyarakat kita heboh dengan isu Arak. Sama ada isu di Selangor ataupun kes hukuman kepada pesalah minum arak di Pahang, kedua-duanya menyebabkan soal jenayah meminum arak telah di perkatakan dengan begitu meluas.

Apabila di perbincangkan samada pro atau kontranya isu yang timbul, suatu yang mengembirakan kita apabila melihat masyarakat umum sebenarnya mahu undang-undang Islam di laksanakan di dalam masyarakat kita. Sehingga orang yang bernama Kartika yang dijatuhkan hukuman sebat kerana meminum arak itupun dengan rela dan bersungguh-sungguh mahukan hukuman itu di kenakan kepadanya sebagai penebus dosa.

Walaupun hukuman yang di jatuhkan oleh mahkamah syariah Pahang itu masih boleh di bincangkan dari sudut ketepatannya, tetapi apabila isu ini timbul menyebabkan masyarakat membuat kajian dan perbincangan tentang kebaikan hukum Islam serta cara perlaksanaannya. Secara tak langsung kita boleh memahami dan melihat kehebatan hukum Allah tersebut.

Apa yang mengagumkan kita apabila melihat bagaimana Allah mengajar manusia supaya kembali menghayati syariatnya. Lebih-lebih lagi ianya berlaku menjelang dan di bulan Ramadhan ini, bulan yang di turunkan padanya Al Quran yang menjadi sumber hukum Islam sebagai perlembagaan hidup manusia. Tinggal lagi samada perkara tersebut di sedari oleh mereka yang mempunyai outoriti dalam perkara tersebut ataupun mereka masih juga nak mempertahankan undang-undang ciptaan manusia yang telah begitu jelas tidak mampu menyelesaikan masalah masyarakat dunia.

No comments:

Followers