Saturday, March 24, 2007

MEMBARA

Membara adalah satu program tahunan pemuda Batu Rakit. MEMBARA ialah MEdan peMuda BAtu RAkit. Ia baru bermula pada tahun lepas. Program julung kali diadakan itu di penuhi dengan berbagai acara. Bermula dengan kuliah maghrib, diikuti Persembahan Kesenian Islam oleh Akil Hayy dan Abd Alim bekas vokalis Shautul Amal, Qiamullail serta Kuliah Subuh, acara-acara sukaneka di sebelah paginya dan Motivasi Pemuda di sebelah petang. Program ditutup dengan Ceramah Perdana pada malamnya.

Itu cerita tahun lepas. Tahun ni diteruskan program Membara 2 dan akan dibuat pada 3 & 4 Mei 07 di kampung Tanjung, Batu Rakit. Hasil sedikit pengalaman yang ditimba pada tahun lepas, acaranya juga akan ada sedikit sebanyak pindaan untuk memantapkan lagi program. Dengan tambahan acara Larian Amal selepas kuliah subuh diikuti siaran langsung Kuliah Pagi Jumaat dari Masjid Rusila. Selepas itu program gotong-royong bersih tanah perkuburan bagi menanam semangat bermasyarakat di kalangan pemuda, sementara acara sukaneka pula akan dibuat pada sebelah petang.

Pada malam pertama, Persembahan Kesenian tahun ini akan diisi sendiri oleh pemuda-pemuda Batu Rakit. Dengan pertandingan pidato sebagai tunjang, ianya akan di selang seli dengan pelbagai jenis persembahan selingan seperti nasyid, pentomen dsbgnya. Sementara ceramah penutup pada malam kedua akan di sampaikan oleh YB Presiden PAS dan Ketua Pemuda Negeri.

Walaupun blog ini hanya cacatan peribadi, tetapi ianya juga secara tidak langsung dicetuskan oleh semangat MEMBARA. Program kemuncak kepada pelbagai aktiviti sepanjang tahun Pemuda Batu Rakit.

No comments:

Followers