Sunday, July 10, 2011

Coretan BERSIH 2.0

"Ana masih berada dalam masjid Jame'. Di luar terlalu ramai anjing-anjing berkeliaran". Begitulah sms daripada seorang sahabat yang saya terima sekitar 11 pagi semalam 9 julai 2011. Apa yang di maksudkan sebagai anjing itu adalah polis samada yang berpakaian seragam ataupun SB yang menyamar sebagai orang awam yang begitu ramai di sekitar tempat himpunan.

Mengapa begitu sekali buruk gelaran terhadap polis sehingga di katakan sebagai anjing. Setiap kali di adakan himpunan rakyat, polis di pergunakan semahunya oleh mereka yang berkuasa seolah-olah mereka tidak boleh hidup jika tidak mengikut arahan untuk membantai rakyat.

Polis telah menjadi gila segilanya sehingga langsung tidak boleh atau mahu berfikir bahawa mereka di perbodoh dan di jadikan seperti anjing yang bertindak tanpa akal. Langsung tidak malu dan aib mereka menyerang rakyat yang tidak mempunyai apa-apa senjata untuk melawan bahkan rakyat yang hadir itupun tidak ada sedikitpun hasrat untuk melawan polis.

Malunya anak cucu mereka nanti bila melihat baculnya polis menyembur, menembak gas pemedih mata, memukul, menggari dan berbagai keganasan di lakukan kepada mereka yang sedikitpun tidak melawan....

Gambar-gambar ini boleh menceritakan betapa polis yang lengkap bersenjata berhadapan dengan rakyat yang bertangan kosong...Polis yang sedia berperang dengan rakyat...
Polis yang sepatutnya menjaga keselamatan rakyat telah menjadi musuh. Mereka sepatutnya di hargai sebaliknya di cemuh dan semakin di benci akibat kebodohan mereka menjadi alat untuk mempertahankan kezaliman pemerintah.
Rakyat berbagai kaum berhimpun dengan aman untuk menuntut Pilihanraya yang bersih bagi mendapatkan hak kehidupan yang lebih baik di negara bertuah ini...
Pimpinan PAS, PKR dan DAP yang turun bersama membela hak rakyat.
Salah satu ketumbukan himpunan yang di gerakkan bagi bersatu menyatakan hasrat supaya rakyat di beri peluang memilih kepimpinan negara dalam pilihanraya yang benar-benar bersih.

Himpunan BERSIH kali ini mencatat banyak sejarah. Sekatan awal oleh polis dengan menangkap siapa sahaja yang memakai baju kuning bersih beserta amaran bertalu-talu oleh polis dan semua agensi kerajaan yang berkaitan menggambarkan ketakutan yang bersangatan oleh mereka yang berkuasa.

Kali ini juga buat pertama kali tangkapan besar-besaran di buat ketika himpunan dengan lebih 1400 orang telah di tahan termasuk Presiden PAS sendiri. Belum pernah Presiden PAS di tangkap ketika mana-mana himpunan sebelum ini. Sepatah kata Tuan Guru Presiden setelah di bebaskan, inilah mukaddimah sebenar kejatuhan kerajaan BN. InsyaAllah kata-kata itu akan menjadi realiti selepas ini..

Saya berada di pintu masuk pusat tahanan di PULAPOL jalan Semarak lebih kurang pukul 6 petang dan bertolak balik daripada KL selepas maghrib setelah sebahagian tahanan daripada Setiu seramai 10 orang di bebaskan daripada tempat tahan tersebut. Ketika itu 4 lagi belum bebas tetapi telah mendapat jaminan akan di bebaskan dalam masa tidak lama selepas itu.

Sebelum itu kira-kira pukul 7.30 saya telah menerima berita bahawa Tuan Guru Presiden PAS juga telah di bebaskan. Alhamdulillah, setelah menerima berita daripada kawan-kawan semuanya berada dalam keadaan baik, maka kami (saya, YDP dan Tim. YDP Setiu) pun beredar untuk pulang dan selamat sampai lebih kurang jam 2.30 pagi di rumah.

No comments:

Followers