Friday, September 10, 2010

Selamat Menyambut 1 Syawwal- Idulfitri 1431h

Sepanjang Ramadhan tahun ini saya jarang online. Setelah hampir setiap hari update ketika baru-baru buka blog ini, kini terbiar sepi. Apabila tidak di update, pengunjung yang sememangnya tidak ramai pun semakin kurang. Bahkan mungkin ada hari yang mungkin tiada langsung pengunjung.

Sejak laptop buruk saya rosak sebulan menjelang ramadhan, saya tidak lagi mempunyai kemudahan menggunakan multimedia ini. Terasa sebahagian urusan hidup menjadi lumpuh, termasuk urusan perniagaan yang banyak tergendala dan urusan jemaah yang tidak mampu lagi saya uruskan dengan sempurna. Sehingga sekarang saya belum mampu membaiki atau mencari ganti kehilangan tersebut.

Sememangnya perjuangan ini penuh mehnah. Kekadang menyebabkan kita di himpit rapat ke dinding. Untuk bangkit semula memerlukan mujahadah dan pengorbanan yang bukan sedikit.

Di penghujung Ramadhan baru ini saya dikunjungi seorang veteran jemaah. Ia seolah mengejutkan saya betapa jemaah ini (saya maksudkan saf kaw Setiu) masih terlalu banyak yang perlu diperbetulkan untuk memenuhi syarat kemenangan yang dikehendaki Allah.

Rintihan dan sekaligus dorongan semangat yang di luahkan oleh veteran parti ini menyedarkan saya bahawa disana terdapat lompang kelemahan yang perlu segera di isi dan di tampung agar jemaah ini punya kemampuan untuk menguasai masyarakat dengan pendekatan islam.

Tidak perlu diungkit apakah yang beliau lakukan sepanjang berpuluh tahun (saya kurang pasti sejak bila) beliau di pilih dan menjadi AJK kerja PAS Kawasan. Beliau terlibat dengan perjuangan ini sejak usia muda dan pernah menjadi ketua pelbagai lujnah sehingga yang terakhir sebagai Bendahari dan Ketua Lujnah Ekonomi PAS Setiu sewaktu saya menjadi Setiausaha pada sessi 2007-09. Pada sessi ini lantaran uzur beliau tidak lagi mengetuai apa-apa lujnah walaupun masih lagi sebagai AJK kerja. Masa beliau kini banyak keluar masuk hospital lantaran penyakit asma dan batuk yang di deritai.

Sepanjang melalui pahit jerih perjuangan, pengalaman menggerakkan parti daripada cawangan, DUN dan Kawasan dan sekarang beliau terlantar tidak mampu lagi bergerak aktif, lewat pertemuan di hujung ramadhan kemarin beliau membuat satu rumusan yang sangat menggelisahkan saya.

Entah mengapa ia sangat mengganggu pemikiran saya. Sehingga ketika menyampaikan khutbah Idulfitri pagi tadi saya tak mampu untuk menyembunyikan kegelisahan dengan membuat teguran yang agak keras kepada ahli jemaah walau dengan bahasa yang mungkin tidak begitu di fahami (?).

Persoalannya di sekitar KEBAJIKAN atau dalam bahasa harakinya di sebut TAKAFUL yang menjadi salah satu rukun usrah yang semakin luntur. Bukan sahaja ianya tidak lagi menjadi bahan perbincangan lewat usrah dan program jemaah, bahkan usrah itu sendiripun semakin hilang identitinya. Itu yang menghakis mahabbah dan ukhuwah sesama jemaah. Pergerakan menjadi tawar dan hambar...

Tuhan... berilah aku kekuatan mengharungi perjuangan ini.

No comments:

Followers