Tuesday, September 8, 2009

Saman Polis

Tiga keputusan Mahkamah secara berturut-turut yang memihak kepada Pimpinan PAS sejak ogos lalu memberi satu isyarat jelas kenyataan bahawa polis dan media di peralatkan oleh BN adalah benar.
YB Dato' Mahfuz Omar
19 ogos lalu mahkamah telah memerintahkan sebuah akhbar membayar gantirugi kepada YB Dato' Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS sebanyak RM150k kerana menyiarkan berita palsu berkenaan beliau. Baru-baru ini pula polis telah diperintahkan membayar gantirugi kepada YB Dr Hatta Ramli, bendahari PAS Pusat kerana menahan beliau ketika menyampaikan ceramah pada 2004 yang lalu, kononnya tanpa permit polis. Mahkamah telah memutuskan bahawa penahanan tersebut adalah salah.
YB Dr Hatta Ramli
Yang terbaru setiausaha agung PAS, Dato' Hj Mustafa Ali pula mendapat gantirugi kerana kekasaran polis ketika beliau hadir ke sidang parlimen satu ketika dulu. Polis telah bertindak tanpa mengikut peraturan apabila menahan beliau di perkarangan bangunan parlimen dan di perintahkan oleh mahkamah membayar RM50k kerana kekasaran dan tangkapan tersebut.
Dato' Hj Mustafa Ali di tangkap dengan kasar di perkarangan parlimen
Saya merasakan jika semua tindakan polis yang mengganggu ceramah dan himpunan rakyat di bawa ke mahkamah, saya percaya semua kes tersebut polis akan di perintahkan bayar ganti rugi. Kecederaan, gangguan fizikal dan mental, kerosakan harta benda dan sebagainya lagi sangat banyak berlaku.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEilbrhMaLICUDLqnqjdLFFIHegboxmy3hyJ5SaduLQiWmWNM-mVMK5p9CUBZ_AizJwS5dNnv5FK0B9qpXF5qHLhKsVzVyccCp4xDThDzZ5LfvXI-66P4hRf-ZVvw27-SbptjlCsrknuNdL1/s1600/fru.bmp
Penggunaan polis FRU itu sendiripun rasanya boleh di pertikaikan di mahkamah. Kerana kesemua majlis anjuran rakyat tersebut, sama ada ceramah atau apa-apa sahaja himpunan tidak pernah pun berlaku apa-apa rusuhan oleh peserta himpunan. Masalah berlaku apabila polis yang mengganggu kerana kononnya himpunan tanpa permit.
Seorang wanita yang ditahan oleh polis ketika menyuraikan perhimpunan mansuhkan ISA di Dataran MPAJ
Persoalannya mengapa tidak di beri permit, sedangkan hak berhimpun dan mendengar ceramah adalah hak rakyat yang merdeka. Sebab itu di katakan tadi bahawa sekatan yang di buat bukan kerana soal keselamatan sebagaimana di dakwa, tetapi adalah kerana ketakutan BN. Polis serta media hanya di pergunakan untuk menyekat rakyat daripada mendapat maklumat sebenar penyelewengan dan pengkhinatan mereka kepada rakyat....

No comments:

Followers